August 26, 2010

Rezeki

Ramai antara rakan-rakan saya yg bakal menerima cahaya mata thn ini dan juga di thn dpn. Kak ipar saya pun tgh sarat tunggu masa je nak bersalin. Bila dgr ramai yang pregnant ni mcm seronok plak. Tp saya belum lg la.. Tak tahu la kalo tiba2 bln dpn nak ada pulakkan... Rakan blogger, rakan kuliah, rakan sekerja...sedang menunggu kelahiran anak masing2.
Kelahiran anak akan melenyapkan kesakitan kita sewaktu bersalin....

Bila dikenang semula saat2 mengandung ni, memang seronok walaupun adakalanya ia byk bermain emosi kita. Tp bg saya masa mengandung adalah saat indah sebab mendapat layanan istimewa dr org tersayang. Bukanlah maksud saya selama ni tak dpt dpt layanan istimewa.. tp memang berlainan la kalo time mengandung dan bukan mengandung. Blh dpt apa yg kita nak, tp jgn la sampai nk membuli pasangan kita tu pulakkan. Perasaan sentiasa gembira walaupun kadang kala ada rasa sedikit resah.

Masa mengandung saya tidaklah terlalu sukar utk dilalui. Tp adatlah kan...mabuk2 tu, pening, letih memang kita rasa. itu semua pertukaran hormon dalaman. Emosi pun bercampur baur.. adakala happy, adakala resah, kdg2 tu saya rasa mcm tak puas hati jugak. sebab apa ntah...Apa2 pun kita kena hadapi ia dgn redha. kenalah bijak mengawal perasaan. Sentiasa bykkan membaca Al-quran dan berzikir. Itu yang membuatkan saya rasa gembira bila mengandung. Byk masa kita dekatkan diri dengan yg Maha Esa...

Setiap kali saya mengandung, mesti suami yg terkena perubahan tu dlu... Dialah yang akan demam berulang2.. Dlu dlm tempoh 3 bln mengandung, dia demam 3 kali...(masa 1st pregnant). Yg kedua pregnant pun sama gak..sampaikan dia terpaksa 'cuti' dr berpuasa sebab demam yg berlarutan... sampaikan hilang selera makan. saya plak yg makin berselera...saya best jelah...siap puasa penuh lg...cuma keletihan je la...Itulah kuasa Allah, nak bagi sama2 rasa..

Apa2 pun saya masih lg tak jemu untuk mengandung. Mungkin ada yg bersuara, nak anak limited la.. nak stakat bbrp org je la.. tp bg saya, selagi dikurniakan rezeki saya terima aje... best tau kalau anak ramai..meriah rumah... saya pun suka dgr org2 terdekat dgn saya mengandung...terutama adik-beradik saya dan teman2 rapat... menambahkan umat Nabi... Semoga kita melahirkan zuriat yang soleh dan solehah..

Ermm... korang plak mcm mana....?

2 comments:

Sellynna said...

Tul tu.. masa mengandung la paling best skali sampaikan ramai kwn2 saya kata kalu bleh nak ngandung je boleh tak tak branak.. hahah sabo je la.. nak menunjukkan yg mengandung tu nikmat..

tp saat2 bersalin pada saya wpun sakit, tetap istimewa.. sampai bile2 akan terkenang.. lagi2 time kita nampak anak kita buat kali pertama.. konfem air mata menitis..

Ismahani said...

sellynna..blh hilang semua sakit serta merta bila nampak anak dah dilahirkan... wonderful moment...

isk..ni rasa teruja nk tmbh sorg lg...

Related Posts with Thumbnails