Showing posts with label Adik. Show all posts
Showing posts with label Adik. Show all posts

March 19, 2011

adik patah tangan..

cerita ni dah basi sebenarnya. tp disebabkan tak berupdate, sekadar lalu sambil citer skit2 je la.. kasi tgk gmbr aje la..

adik terjatuh dr kereta semasa saya nak bukak pintu dari luar.. careless saya kan...tak nampak anak tgh bersandar kat pintu. time tu tgh melayan kak yong merajuk kat luar.. jatuh la adik tatkala saya bukak pintu keta. ingatkan jatuh biasa je la.. tp rasa2 tgn adik dah lembik ditambah plak dgn raungan adik yg mmg dah kelaut.. rupanya dah patah... huhuhuuhuhuuuuuuuuu... takuttttttttt sangat time tu....

erm... tak yah le citer selanjutnya... sebab skrang ni adik dah sihat... selepas disimen dan dimasukkan besi sebesar 4 inci kot... minggu dpn ada check up lg. insya Allah dah blh bukak simen kot.. cukup 6 minggu sudah..

adik pun suka je angkat2 tgn dan bila bukak utk cuci tgn yg berbalut tu mesti dia ckp takde dah... apa yg takde tu mgkin besi tu kot dah takde dlm tgn dia...tak la ngilu sgt kot rasanya...

layan gmbr je laa
malam kejadian selepas mendaftarkan diri di wad 8c hosp sg buloh..tp gmbr ditangkap keesokkan harinya. masa ni tangan adik diregang dgn pemberat untuk membetulkan semula tulangnga yg dh lari. kesiankan.. camni la dia tido. ibunya jugak yg tak tido sbb risau dia byk gerak..sakit woo kalo gerak skit pun
dibawa ke bilik bedah utk proses memasukkan besi kat siku adik..cian dia tak makan minum 12 jam..before and after surgery...
selepas minor operation adik tak makan dan minum..muka tgh  merengek nak susu.. huhuhuuuuu...
ceria skit sbb ada jumpa dgn bantal peluk dia.. mujur tgn sebelah tu blh main lg kan....
keesokkan harinya dia dah boleh senyum dan gelak2...see...mcm org tak sakit...
muka orang yg patah tangan tu tapi melasak bukan main...
yeay....tangan syaye dah blh angkat2...dah tak syakit agi.....meh amik gmbr meh
jalan2 di taman layang-layang kepong..
aksi posing di rumah opah...gediks bukan main adik berposing yer......kecik2 takpe....dah besar sopan skit tau..tgk kak yong tu sopan je

February 12, 2011

adik dah mula aktif

Hari ni adik dah blh discaj. kat dalam wad bukan main lagi dia nk berdukung je, nampak misi je muka terus kelat.. bukan kelat je, nangis meraung macam nampak hantu kak limah je..hihihi...penangan hantu kak limah yg bukan hantu...

bila dah diberitahu blh discaj, terus ceria muka dia..amboi...mcm tau2 je la. hehe..gmbr sat g la masukkan. mak guna kamera utk majlis perkahwinan hari ni..huhuhu..iman..sorry, kakchik tak dapat dtg...

wat masa ni kami tgh bersenang lenang kat rumah kakak. sebab kak yong duduk kat sini sepanjang adik masuk spital. kesian dia dah la tak nk g sekolah sbb adiknya takde. adik plak bila dh kat sini, manja la dgn atuknya. asyik suh atuk dukung jer. dah blh jln, main2 menggunakan 1 tgn. kesian tgk dia ulang alik amik brg. huhuhu... naik tangga lg tu...tapi abahnya ada la peratikan. tamo dah tgk dia jatuh lg. tp adik ni mmg aktif orgnya. kalo kak yong suka berlari, adik ni suka beno memanjat....huhuhu

February 11, 2011

cerita tak best 9hb feb

Berlakunya kejadian yang tidak diingini di stesen minyak esso...huhuu..

Alkisah...9 feb adalah hari jad abah bucuk..dah plan la nak buat kejutan..konon2 tak de duit nk beli kek disebabkan dah berbelanja beli bajus kurungss..haa...byk s tu nampak sgt bnyk beli baju...pe nak buat kalo dah sesekali balik besut, mmg shopping aje. eh..melalut apa dah ni.

sebenarnya mmg tak la beli kek kat kedai tp dah order kat cikgu sorg tu nak beli kek dia yg super sedap kata org...so nak menerai la konon beli smpi 2 jenis lagi. yg kecik2 la kan. lgpun famili dr kampung nak mai sbb ada kenduri di kl ni. blh la bg hidangan kek super sedap tu.

hasrat murni ku tidak kesampaian apabila suatu kejadian yg tidak diingini berlaku

rancangan saya tidak diizinkan tuhan. ketika drop kat stesen myk tu, kak yong tgh merajuk dgn saya yg baru kuarkan duit kat atm mesin. pastu, konon nak main2 dgn kak yong, terus nak masuk keta.. bila nak bukak je pintu keta yg ada abah dan nelli di dalamnya.....gedebuk........

nelli terjatuh..huhuhuu...panik jap tgk dah jatuh tu. yelah sapa tak panik...anak jatuh kan. terus angkat. mujur sempat sambut kepala. tah mcm mana saya tahan kepala dia dgn kaki jer pun. bila angkat nelli dari belakang, terasa plak tangan dia mcm dah lembik2 gitu. nelli pulak meraung kuat sgt. aduh...

tanya abah, knpe tangan adik ni bah....lembik2 je ni....?! abah pun menjerit....paaaataaaaaaaaahhhhhh!!!!!!

adoi.....dgn anak2 meraung, ibu meraung, abah dah tutup muka....terus saya ajak pi klinik. nk pi spital jauh sgt rasanya..g klinik tgk kot2 ada ambulans. sepanjang2 perjalanan memang saya dah meraung suh abah bawak secepat yg blh...

sampai2 kat klinik, takde plak van ambulans tu, cek kat doktor dlu. tanya doc apahal tangan anak saya ni..

doc pun cakap yg mmg tangan adik dah patah. dia bg surat referal ke hospital sg buloh..sebab yg terdekat dan senang. pe lagi...berdesup la kami ke sana. kebetulan dlm klinik tu terserempak pulak dgn cikgu skolah dan anak murid sorg.. sempat la ckp esok tak dtg skolah, amik EL...nangis2 dlm klinik tok sah nak kata la.. asal org tanya je mesti berair mata ni.

sesampai kat spital bhgn emegensi le pun, amik no segala bagai...mujur cepat sbb kes kecemasan kan... terus wat xray...

pastu doc pun cakap, mmg teruk skit patahnya. bukan sj terkehel, tp tulang tu dah lari ke belakang pun.. doc ckp mmg kena kunci letak wayar...wayar ke besi ke apa2 je la..sebab sorg doc ckp besi, doc dlm wad smtara plak ckp wayar....nk sedap ati sndr cakap la letak wayar...so kena la buat minor operation... minor pun...dengor operate je mmg seram la jugak sbb tak penah rasa. nak2 budak sekecik ini...

erm.... tak tau bpe gelen dah air mata ni. mlm tu plan nk mkn sempena hari jadi abah tak kesampaian... kek yg diorder pun tak ambil2 lg....

skg ni dah lepas wat operate baru la adik blh bergerak...nak kuar ke apa ke... sblm operate kena gantung pemberat kat tangan dia...tergantung je la..huhu...menangis je bila ada yg bertanya.... huhu

gmbr otw ke billik bedah...kecik je dia ...org tgk suma kata kesian.. huhu..menitik lagi air mata ibu..
 sian adik...kelat je muka. nak senyum pun payah. kalo sebelum ni blh gelak2...huhuhu... bukan main marah lagi dia kat ibu sebab buat dia sakit... dlm bilik bedah pun dia tampar ibu dan menjerit sekuat hati ckp tak nak.!!! bila ada nurse datang kat dia...huhuhu
time ni dia dah blh mkn..tp kuantiti yg skit la..tak leh terus sume nk telan. kesian dia.. drpd budak yg suka makan jadi budak yg tak nak makan...biskut tu pun pegang je. makan pun dua keping je. kalo tak 2 bungkus pun tak cukup...

adik, ibu mintak maaf sayang atas kecuaian ibu.. tak terkata rasa kesal ibu terhadap adik... huhuhuhu...
semoga adik cepat sembuh dan sentiasa berhati2 di setiap ketika...

June 26, 2010

aksi kak yong dan adik

Sejak duduk bercuti di rumah opah ni, adik bukan main ligat lagi naik tangga..aduh...tak larat wei ibu nak ngejornya...tak jemu2...tangga ni mmg feveret budak2 kot...
Gambar adik sedang mendaki tangga...tu gmbr dia tgh merangkak...tapi sejak2 dah dapat kaki ni...terus berdiri nak melangkah mcm dah stabil beno berjalannya..padahal kaki pun goyang2... idok le ibu nak amik gmbr yang naik tangga terkini tu sbb riso yg amat le kan...gmbr ni pun ada le org di belakang..lasak anak dara ibu sorg ni..
satu lagi feveret yg dia mmg gemor beno...main aummmcak di balik langsir...eii..kdg2 tu pelik plak ibu sbb td ada kat ruang tamu..tup2 ilang..rupanya nyoroj belakang langsir tu....
tgk la tu...konon2 org tak tau le dia ada kat situ..hehehe...ibu tau le anak ibu kat mana....
caaaaaakkkkk...hehehe...dah dapat adik.....yeeeeee......
gaya ni paling susah nak amik...tp mujur la menjadi...
aksi dgn kak yong plak...gmbr dgn kak yong byk tp byk yg blur.....lasak dua2 org ni...
kesian anak2 ibu ni...naik lori (kakyong panggil menda ni lori) pun berkongsi....abaahhhhhh cepat2 belikan depa ni basikal...smlm ibu dah usya kat tesco..harga mampu beli....ok la...
tapi mujur la kak yong ni mau jugak la berkongsi barang dgn adiknya...walopon kadang2 ada rasa nak wat hak milik sendirian berhad...tp bila kata sayang adik tak....nak main sama2 dgn adik tak... baru kak yong sudi berkongsi permainan dgn adik...alhamdulillah....

byk lg ibu nk upload gmbr...tp next entry plak laaa.. kegiatan feveret adik di dapur.... dan jugak aksi adik merajuk....adehhhhhh kalo merajuk guling sampai ke jalan raya pun blh tu...mujur la ibu mu ini ada kesabaran...

gambar adik tatih berjalan...

Adik dah makin rajin tatih berjalan...ibu pun tak tau kenapa dipanggil tatih...tp itulah yg biasa disebut bila budak baru belajar berjalan.... so..seperti yg dijanjikan..ini gambar adik taaaaaatiiiihhhhh

December 3, 2009

Sibuk dengan persiapan kenduri kawin adik

Minggu lepas kelas banyak yang kansel, so ibu pun melepak la kat kampung dgn anak2 comey ibu tu. sambil2 tlg opah siap apa2 yg patut la kan...kenduri kawin pak ude aka pak wan akan berlangsung esok lusa di Manjung. kenduri kat umah kuale plak 12.12.2009... ehmmm....dah lama tak kenduri...excited plak....yelah..nak terima ahli keluarga baru kena la buat persiapan apa yg patut.

kebetulan plak umah yang pak yop beli (sebelah umah opah jer) dah blh masuk...so tlg la pindahkan barang la hape la....fenat gaks...layan kak yong lagi...tp hehehehe..utk keje2 berat tu....ibu gunakan la alasan sebaik mungkin (jg adik, jg kak yong) nak elak dr wat keje...hahahaha.....patut tak patut..... hihihihi....

so, hari ni masih di tg malim, tunggu si bongsu tu sampai...pastu terus chow balik kuale... smlm ada kelas...drive dr kuale kol 8, smpi ngam2 kol 9.45 am.... balik umah sewa, settlekan asaimen apa yg patut dlu... huaaaaaa...rasa tak caya je nk kena antar asaimen mgu depan ari ISNIN tu...bersamaan 7.12.2009 huhuhu...cuti tak hengat nk buat...amik ko...!

tak pe...berbaloi2 cuti ngn anak2 kan...abah pun cuti sama...dia pun puas dpt dok lama ngn anak2...dan b1n1 tersayangnya tu.... itu pun balik hari selasa, hari ni dah ingat nk balik lg....(ingat kat anak jer ke..)


k la...tak tau nk citer apa lg...


aksi adik yg asyik nk merangkak.... dh start merangkak umurnya 5 bln 3 mgu.. skg ni dh 6 bln 2 mgu...blh la dah merangkak ke depan dua tiga langkah...time ni adik demam...ruam di muka dan di badan.. kesian adik..



abaikan persepahan di belakang itu...umah kelam kabut sebab nk cat..



suka buat aksi akrobatik...angkat tangan dan lentik2kan badannya ke belakang...



umah pak yop yang dh dibuang pagar yg memisahkan umah opah dan umahnya... baru best kenduri kali ni...



see...dlm tak leh nk snap gmbr...bersepah lg...tunggu balik dr manjung upload lagi...skg dah cantik dah umahnya...



abah memang suka bawak kak yong mandi waterfall... tapi kesian kak yong tak leh lama2..sejuk...menggeletar.. alhamdulillah..cuaca pun elok jer..



abah mana la tah sayangkan anak...huhuhu...suka tgk abah layan kak yong..

September 29, 2009

Testing adeq meniarap


umur adik 4 bulan  baru dia boleh meniarap..lambat 2 minggu dari kak yongnya.. berat muntut kot..takpe la asalkan dia membesar dgn sihat.. dah bijak dah dia..asyik nk meniarap je la...sampai tak dan nk pakaikan pampers..laju jer musingkan badannya



percubaan adeq utk meniarap..sampai dah ke tikar gayanya.. dan akhirnya...sampai ter'yak-yak' dia tu...



okey la tu...bukan boleh lama2 pun adeq meniarap..baru lg..dia lenguh dadanya..melalak soh amik dia plak..
rambut pun  makin banyak.

August 19, 2009

Check up Nayli

Hari ni adik @ Nayli ada appoinment check up. Tapi tadi call, blh opahnya terlupa (smlm dh remindkan).. hehehe... takpe la. Blh pegi pukul 2 katanya. alhamdulillah kedua2 anak ibu sihat walafiat. Cuma kak yong aje tak sihat sebab terkena air panas skit kt tepi telinganya. (Gara2 nk tlg si atok memasukkan air ke dalam flusk)..

Berat si adik dah mencecah 5.8kg di usianya 3 bln.. alhamdulillah..tapi naik skit dari yg 2 bln tu.. masa tu adik 5.3kg. huhuhu..agaknya tak dpt susu ibu direct kot.. ni pun susu dah nk abis mak kata. arkkkk.. nk balik... nak balik...

cakap pasal susu, production susu makin berkurangan plak skg ni. Ibu dan minum susu dah.. tp agaknya sebab dh 2 minggu tak de hisapan dari adik..huhuhu..susu makin kurang. Ni lah sebabnya ibu nk beli alat pengepam susu yg lebih canggih dr yg ada skrg. skrg punye dah tak mampu nk sedut best2..

insya Allah minta2 dipermudahkan urusan, dapat elaun cepat nt nk beli la apa2 pun..janji nak susukan baby at least biarlah dpt lebih 6 blh... tambah pulak penularan wabak H1N1 ni. risau attack pada baby ibu...Ya Allah, minta lindungilah anak2 dan suamiku daripada serangan penyakit merbahaya ini..

Huhuhu..tadi call abah, badannya dah nak demam plak.. aduh... kesiannya. Dah la sorang2 kat rumah.. tak g keje hari ni. Bukan nak bagitau kat ibu awal2..(tau nya kalo bgtau, konfem ibu balik umah hari ni). Ni dah malam2, esok ada kelas plak..aduhh.. tak lalu nk buat keje dah.. esok nk blk laaaaaa. Nt kalo tak sihat jugak, anak2 tak blh blk umah...huhuhu..kalo anak2 tak balik minggu ni (ikut opah dan atuk dtg KL), ibu sorg la nk balik kampung.. tapi abah plak tak sihat... Ala abah... cepat2 mkn ubat dan jgn pegi mana2... dok umah je la... huhuhuhu..

January 5, 2009

Pasal adik

Hari ni dh 20 minggu, mula terasa adik menendang...agak kerap jugak hari ni. pantang silap posisi bdn, mesti adik tendang...or mengeliat kot. ye la, kt dlm pun tak selesa gak pd adik..heheehe...

sebelum ni terasagak..tp takde la kuat sgt...rasa mcm skit2 je...tapi kali ni mmg aga kerap dan kuat...sampia terkejut ibu...hehehe....sabar yer sayang..nnt sampai masa nak kuar baru kuar yer..

ok...ibu nk tido...posisi bdn kena betul.kalo tak nnt adik tak senang nk tido...muahhh... nak call kak yong jap baru leh tido nih....

December 2, 2008

Orang baru @ adik

Dah lama ibu nak letak gmbr scan adik Insyirah ni...tapi asyik tetinggal kat umah jer..(umah kt Bkt Beruntung tu..). Jadi balik kali ni dah amik n bila pegi ofis asyik lupa jugak sebab Insyirah asyik ngek ngek jer pagi2... but kali ni, ibu dah amik..dah amik gmbr, malas nk scan sbb kualiti scan kat sini tak bestttt...blh gitu!! hehehehe...

adik yg agak aktif berumur 13 mgu 3 hari waktu ni... (tp dlm scan tunjuk 12 mgu 2 hr... ) kaki tangan berenang2 jer time ni... berbeza dgn Insyirah, time Insyirah besar ni, diam je dia...tu yg excited betui bila tgk kaki tgn dia berenang2 tuh...Ni gambaran yg lagi jelas...sepanjang scan ni, Insyirah bising mulutnya sebut dikkkkkk... dikkk... sebab dlm bilik doctor tu ada gmbr baby...huhuhu..bukan tgk adik dia kat tv

Suka la kat klinik ni sebab scan nya agak clear berbanding scan Insyirah masa kat klinik wangsa maju tu... huhuhu...next appoinment is 15 dec 2008... Skg ni alhamdulillah, mual dah kurang.. ermm mmg dah takde langsung. makan pun berselera. kalo tak mkn, masuk angin then mmg muntah laa..so, nk avoid muntah, baik isikan perut dgn mknn...hehehe... (ada gak org kata ibu dah kurus tau...)
Related Posts with Thumbnails