December 20, 2012

Apa ada pada tarikh 20/12/2012

20122012.. tarikh yang agak unik selain 121212 pada tahun ini. Apa istimewanya sehingga ada yang ingin berkahwin dan melahirkan anak pada tarikh ini? Mungkin pada dasarnya tarikh yang unik tapi jangan sesekali kita mempercayai sesuatu yang mungkin menimbulkan syirik. Mungkin ada yang kata tarikh bawa tuah dan sebagainya...Oh tidak...!

Bagi kami sekeluarga, hanya biasa-biasa saja. Mungkin kalau nak kaitkan tarikh ini, adalah pertama kalinya kami makan durian crepe. Ye, memang sedap pun namun anak-anak tidak menyukainya. Diorang lebih suka durian yang original.

durian crepe yang dibeli
InshaaAllah nanti saya nak try buatkan. Mungkin anak-anak akan suka kalau ibu yg masakkan....

December 19, 2012

Salam siaran...

Sangat lama tak update dlm blog ni. Semakin sibuk dengan kerja-kerja sebagai isteri, ibu, cikgu dan muslimah.. Inshaa Allah, bermula hari ini, saya akan aktifkan semula penulisan blog ini tapi mungkin lebih kepada pembacaan pengetahuan bersama..

Dalam meniti kehidupan sekarang, anak-anak semakin membesar, kak yong dah pun berusia 5 tahun dan inshaa Allah thn depan nak masuk tadika. Nayli pulak dah 3 tahun lebih.. Inshaa Allah juga akan memasuki tabika.. alhamdulillah ya Allah kerana mengurniakan anak-anak yg sihat, comel dan aktif ini. semoga mereka diberikan kesihatan yang baik dan menjadi anak-anak yang solehah.

Sebagai seorang ibu, dah pasti saya mengharapkan yang terbaik untuk anak-anak. Sedari kecil, sebolehnya saya menerapkan ajaran Islam dan inshaa Allah saya akan teruskan sehingga mereka sudah mengenal baik buruk kehidupan. Sebagai ibu, saya sentiasa doakan kebaikan untuk anak-anak saya, ye..doa ibu memberi keberkatan dalam kehidupan anak-anak. Saya seakan takut melihat zaman pembesaran anak-anak di masa akan datang kerana pada masa sekarang ini pun, pelbagai ragam anak-anak remaja yang bermasalah, yang kekurangan ajaran terhadap org yang lebih tua.. melawan cakap ibu bapa, guru dan bergaduh hanya kerana teman lelaki/perempuan.... Astaghfirullah... semoga anak-anak yang sedang membesar ini diberikan hidayah dan membawa perubahan positif dalam hidup mereka..

Saya terbaca satu artikel dalam majalah Harmoni keluaran bln Disember kalau tak silap..untuk menyuburkan kebaikan anak-anak adalah dengan selalu menyatakan kebaikan yg telah dilakukan oleh anak kita. walaupun si anak pernah melakukan kesilapan dan sebagai ibu bapa kita menegur dan menasihati anak atas apa yg telah dilakukan, jangan kita lupa untuk menyatakan sesuatu yang memberi kesenangan pada jiwa anak-anak kita. Sebagai contoh, dengan selalu memberi pujian atau ganjaran atas kebaikan yang telah dilakukan oleh si anak..

Inshaa Allah, kita suburkan jiwa anak-anak dengan kebaikan agar mereka menjadi insan yang baik dan anak yang soleh dan solehah.

January 10, 2012

Kakyong bersuara.. Ibu hari ni kakyong tak nak main laptop la...kakyong ada keje sekolah..<br> <br/> Ibu pun ckp ok..nanti ibu blh buat keje ibu yer..<br> <br/> Tak lama kemudian kakyong ckp... Hurmmmm....penat la ibu....kakyong rasa nak tidor kejaaaaapppppp je yee......<br> <br/> Dan...dia pun meringkuk tidurnya kat sofa.


Published with Blogger-droid v2.0.2

January 4, 2012

penat balik sekolah

Kesian betul anak2 ibu... Selepas sebulan lebih bercuti, kena pegi sekolah balik. Seperti biasa yg paling liat nak bangun adalah nayli. Dh angkat basuhkan muka blh lagi dia sambung tido. Kakyong dh siap mandi. Dan kakyong lebih bersemangat nak pegi tadika.  Gambar atas tu bukan sebelum ke tadika tapi selepas balik tadika td. Letihnya diorang

Tapi tadi ibu tak leh nak g antar diorang masuk tadika baru sebab ibu pun kena pegi sekolah. Tahun depan insya  Allah ibu nak cuti dan antar anak pegi sekolah.

Tadi abahnya je yg siap dan hantarkan.  Abahnya kata adik rileks je masuk tp kakyong start nangis bila dia tgk ada budak dh mengamuk nak ikut maknya blk.

Dia pun sama nangis nak ikut abah balik.  Sabar je la.. Ruginya ibu takde time tu ye... Tapi cikgunya kata kena biar kan...nanti diorang akan pujuk. Cikgu kata bila abah balik kakyong elok je diam tapi ada masalah lain pulak. Adik pulak tak mo berenggang dgn kakyong.  Asyik nak ikut je kakyong. Duk lam kelas 5 tahun jugaklah. Sampai la makan dan tidor. Kakyong nak belajar pun adik kat sebelah. Hehehe..agaknya sebab semalam ibu dah pesan jaga adik kat sekolah. 

Takpelah utk sementara ni blh la.. Tapi bila tanya kakyong dia mcm tak mo je sekolah esok. Canne nak buat....


Published with Blogger-droid v2.0.2

January 3, 2012

persiapan anak ke sekolah pertamanya

Sepatutnya esok kakyong mula bersekolah tadika. Tapi disebabkan kakyong dan adik tak lihat sepenuhnya tak jadilah antar esok. Daftarkan saje la..daftar sekali dgn day care..utk dua beradik tu cecah 1k jugak..

Rezeki naik gaji ni kan utk anak2... Sewajarnya anak dpt yg terbaik dan setakat termampu. Nak antar kakyong kat sekolah yg bernama tu jauh dr sini. Ibu pun mmg tak dpt nak antar jauh2.  Abah pulak keje syif. .Lg susah nak antar kakyong nanti. Tunggulah kita dh pindah rumah nnt baru ingat nak masukkan kakyong dan adik kat tadika terbaikkkk tu...insyallah thn dpn...

Masing-masing excited nak ke sekolah. Mujurlah abah cuti esok. Blh abah uruskan. Tapi ibu tak dpt nk tgk anak pegi sekolah buat pertama kalinya. Harap2 diorang ok....


Published with Blogger-droid v2.0.2
Related Posts with Thumbnails