December 22, 2011

kakyong dah besar kan....

ayat kakyong hari ni...j

ibu...kakyong dah besarkan... nanti nak sekolah mcm upin ipin kan... kakyong nak minum susu dlm cwn la... mcm upin ipin tadi....

hurmm.....penangan upin ipin berjaya memisahkan kakyong dgn botol susu...

pasni nak suruh bangun awal utk pegi sekolah mcm upin ipin tu...agak2 menjadi tak.. ibu harap blh la bertahan lama skit azam kakyong ye...

lagi satu...sekarang kakyong dah pandai mintak game psp....adoyaiiii....


Published with Blogger-droid v2.0.1

December 21, 2011

posing sana sini

yeah....kami bercuti dari melaka ke seremban dan ke bagan lalang sehingga la ke nilai....

sekian...


Published with Blogger-droid v2.0.1

minum susu dah...

hehehe...sejak balik bercuti baru2 ni terasa lenguh kaki pinggang dan bahu...dgn kata lain kat belakang ni dh mula sakit2... itu baru berjalan kat pantai...belum mendaki lagi...

balik rumah en suami la yg tolong urutkan. abis urut isteri kita pulak kena urut dia..tapi lepas urut dia saya pulak lenguh lagi..adoiyaiii...

tapi tak baik la kan kalau merungut pulak...tetiba ada pulak iklan susu  anlene. en suami suruh minum susu tu...erkk...saya hanya minum susu masa preknen dan menyusukan anak je..tah kenapa tak leh nak telan...

tapi tadi pegi tesco en suami meletakkan pekat susu anlene tu dlm troli...dia suruh minum katanya sebelum tulang rapuh sebelum usianya.

uihhh takut jugak bila dia cakap nnt nak naik tangga sekolah tiga tingkat terketar2, tu mungkin belum sampi 60 thn lagi...hehehe.

jadi mlm ni saya telah mulakan minum susu....


syirah siap ckp ibu pun minum susu jugak....? tak nak guna botol susu ke....?

erkk....


Published with Blogger-droid v2.0.1

December 19, 2011

Published with Blogger-droid v2.0.1

December 5, 2011

aktiviti masa cuti-cuti

kalau dah cuti mesti dikaitkan dgn aktiviti tidur makan jalan2 dan balik kampung. ye...cuti sekolah adalah peluang anak bangun lewat drpd biasa.  tp kakyong tetap bangun awal..

adik pulak kalau tak dikejutkan mmg bangkit tengahari la jawabnya.

pas bab tidur...bab makan.. kalau kat rumah biasanya mkn pagi tu agak lewat maka saya masakkan mknn berat seperti nasi, mi, pasta dan sebagainya. jadi tengahari tak yah makan dah...tapi anak2 biasalah... pas mkn yg berat pun diaorang blh mintak nak biskut la, roti la, pizza segera la..ermmm..layankan jelah. ptg baru masak nasi mkn awal...tp tu semua kat rumah sendiri la..kalau kat kampung, pas mkn pagi, ada mkn tengahari pastu ada minum petang pastu ada mkn mlm...wahhhh...camno nak diet tu....

abis bab mkn, bab g jalan2 pulak tak ke mana lg selain balik kampung g kebun mkn durian, g rumah sedara mkn rambutan dan g taman permainan kanak2..

nak pegi cuti2 blom berkesempatan sbb bajet sudah lari...kesian abahnya plan nak bawak anak2 jln bercuti tp cuti dipendekkan..duit plak lari bajet sbb bayar itu ini..huhuhu....keje siang malam tapi bila dpt gaji kena bayar hutang....ate kalau tak berhutang takde rumah sendiri..takde kereta sendiri...astro insurans utiliti bil..adoiyaiiii.....


Published with Blogger-droid v2.0.1

November 14, 2011

guru keje 9 jam sehari...

alhamdulilah...kalau jadi pun achik tak kesah....sblm ni pun dtg kul 7 blk kul 3, 4 pm...tak de hal la...cuma ada masa2 yg blk awal tak dpt le nak meronggeng dah nnt..


ada pro n kontra keje 9 jam ni...tapi bg saya yg dah biasa keje pej tak de la terasa payah...tp cikgu2 lain ada le juge terdengar soseh2 skit... apapun kena ingat kata pengetua... keje cikgu ni bukan setakat kat sekolah je...tgh tgk tv pun blh selit wat keje utk dibuat bhn ngajor. yg cuti bersalin pun kalau blh kena tanda kertas jawapan budak...huhuhu...redha....


thn dpn kakyong dh masuk tadika..plan masukkan dia tadika perpaduan jer dekat dgn sekolah..tp kalau jd berpindah rumah thn dpn ingat nak tukarkan tadika dia ke tadika islamic tu...harap2 ada peluang utk antar kakyong ke sana..insya Allah...


k la...babai


Published with Blogger-droid v2.0.1

cuti menghampiri....

ye..ye...lagi beberapa hari je nak cuti sekolah... rasa lama dh tak bercuti walaupun baru lepas cuti raya haji yg sekangkang kera tu...


plan mahu ke mana cuti sekolah ni ye.. hajat di hati nak pegi utara. tp tunggu lepas abis spm le. best skit cuti idak le asyik pikir spm plak walaupun tugas telah diagihkan kpd semua guru. kepada yg jd guru pengawas thn ini berjaga la dgn baik..yg semak kertas spm pun bebaik la ye...hujung thn nnt kita jumpa lg time mesyuarat guru nt...


sekarang mood nak ngemas meja guru...jommm


Published with Blogger-droid v2.0.1

November 1, 2011

kisah Hasan Al-Basri

sebaik sahaja Saiyidina Ali r.a dilantik menjadi khalifah,beliau terus berkunjung ke Masjid-masjid di dalam negara untuk memastikan perjalanannya.

Sekali peristiwa semasa di Basrah, beliau telah berpeluang mendengar majlis ilmu yg disampaikan oleh seorang budak lelaki kecil. Majlis itu dipenuhi dengan orang ramai. Selepas tamat majlis itu Saiyidina Ali memanggil orang muda tadi lalu berkata:"wahai budak, engkau telah berkata dan engkau sungguh pandai dalam berkata-kata dan engkau seorang yang fasih, dan engkau menepati (kebenaran). Aku akan tanya kamu dua soalan. Yang pertama, apakah dia tiang agama? "
Jawabnya: "wara."
Saiyidina Ali bertanya lagi,"yang kedua, apakah dia perosak agama?"
Jawabnya,"tamak".
Saiyidina Ali seterusnya berkata,"teruskanlah wahai budak.Sesungguhnya engkau adalah sebaik-baik orang yang aku lihat".

Budak kecil itu ialah Hasan al-Basri. Budak kecil ini sampai ke peringkat ilmunya yang tunggu disebabkan pendidikan yang dilaluinya di masjid kerana kepimpinan dan ilmu itu diperolehi di masjid.

Kita mahu lahirkan ramai lagi anak muda seperti ini. apakah usaha kita ke arah itu.
Published with Blogger-droid v1.7.4

October 29, 2011

jalan-jalan hari sabtu..

ptg td bwk anak2 pegi jln di empangan sungai selangor ( eh, betul ke nama tempat ni..) kat kuala kubu...first time pegi sini. best...kitorang siap berkelah makan nasi lemak lg. tapi biasalah anak2 dok berjalan dan naik basikal je la...mak bapak je beria nak makan ngadap tasik...

k la...nnt nak upload gmbr n video...best...
Published with Blogger-droid v1.7.4

Anakku Hebat Anakku Soleh

Hari ni tergerak hati nak membaca semula buku anakku hebat anakku soleh supaya dpt mengingatkan diri sendiri dlm proses pentarbiahan anak...

menurut penulis buku ini...
dari sudut bahasa, tarbiah bererti pertambahan, pertumbuhan, dan penjagaan. Dari sudut agama, ia bermaksud cara-cara untuk membesarkan anak dan membentuknya mengikut kaedah yg tertentu.

proses pentarbiahan sebenarnya adalah proses yang bermula semenjak kanak-kanak itu dilahirkan dan berlanjutan sehingga ke akhir hayatnya.
jgn kata la sapa yg dah kawin, mempunyai keluarga sendiri boleh menidakkan ajaran drpd ibu bapa utk memperbaiki kesilapan yg dilakukan oleh si anak...

ok..saya nak habiskan bacaan ini dulu...nanti blh kita kongsikan bersama.
Published with Blogger-droid v1.7.4

tajuk tak tau nak tulis apa...

dah lama sgt tak tulis kisah anak..dalam tak sedar kakyong dh nak sekolah tabika dh thn dpn. adik pula skrg ni dah satu tempat dgn kakyong. kalau sebelum ni 1-3 thn lain tempat. 3-5 thn tempat lain. lagi sukalah dua beradik ni duduk main tidur sekali.

semalam ada citer kelakar pasal adik. adik dah tak pakai diapers. cuma bila nak yak je dia mintak dipakaikan diapers. mungkin dia geli. at least blh bertahan sblm ia dikeluarkan. kakyong dulu terus buang je kat mana dan..tapi semalam adik agaknya dia nk cuba yak sendiri kat tandas,dok ulang alik tandas tapi tak leh keluar pun. kesian jugak tapi bil disuruh pakai diapers dia takmo. akhirnya kebetulan saya tgh solat dia dh terasa nk membuang sgt dia nangis la...saya yg tgh solat ni tak khusyuk la sbb dgr adik nangis, kakyong plak dok bising kat dia. abis je solat terus tengok kat diorang. rupanya adik tak sempat nak duduk kat toilet bowl tu...dh terkeluar skit...hehehe..mujurlah kakyong ada temankan adik...siap nk basuh bont adik lg...hehehe...tu citer adik.

kakyong punye kisah..skrg ni asal dgr azan je ajak mkn. walupun dh mkn awal pukul 6 ptg. pastu ayat suruhan yg paling best....ibu, dah azan...semayang la... haa...kalau tak terkedu ibunya tak tau la... pastu semalam dia menyatakan hasrat hatinya nak menyanyi mcm tu (sambil tunjuk kat iklan nespray yg kanak2 nyanyikan lagu ibu..).. oo teringin katanya...hehehe...

dengan anak2 janganlah kita berjanji sekiranya kita tau tak dpt menunaikan hajatnya. diorang mesti akan ingat selagi tak ditunaikan. adik pun sama...kalau ckp nnt ibu belikan coklat kalau adik pegi sekolah..dia tuntut terus blk dr sekolah.

pasal kakyong nak nyanyi tu. saya ckp nanti kat sekolah tabika banyak lagu yg blh dinyanyikan dgn kwn..baru dia kat nak nak nak dgn rasa tak sabar nak ke sekolah...th dpn.. siap tanya, lmbt lg ke thn dpn tu ibu...............
Published with Blogger-droid v1.7.4

October 24, 2011

kegembiraan anak-anak

hari ini bawak anak-anak jalan di sacc mall. memula ingat nak jumpa adik ipar di sana.tapi diorang pun ada hal tu yg bwk jln je. plan nak ke tmn tasik terpaksa dikanselkan sbb hari mulai mendung.

sebenarnya anak kita ni bosan jugak kalau asyik pegi jln tmpt yg sama. balik2 pegi tesco, giant, jusco pun kekadang..taman permainan kat perumahan sini byk dah rosak.kena bwk jauh...kadang tu pegi main kat tmn layang-layang kepong. kat sana diaorg happy sgt dpt main.

sementara diorang masih kecil ni la kena terapkan nilai kekeluargaan. ini penting utk ukhwah antara ahli keluarga. baru nampak diorang saling memerlukan antara satu sama lain. main bersama-sama memerlukan sifat mengalah jugak.

insya Allah nnt ibu akan selalu bawak anak2 ibu jalan...pegi rumah sedara mara lg bagus.
Published with Blogger-droid v1.7.4

October 9, 2011

minggu bermalasan...

Hari ini kami anak beranak duk kat rumah je..sekarang tgn tonton bujang senang. Kelakar citer apek ni.
Semalam pegi tgk anak sepupu..comelnya baby kan..kak yong dgn nayli asyik nak baby je.. Sian plak diorg sampaikan teddy bear tu pun diorg wat main baby2 siap bg susu la pempes la.

Tadi dh penat memasak.menu hari ni simple je. Kari udang sempoi, ikan goreng dan kangkung tumis pedas. Anak2 pun mkn kangkung...lain kali blh la beli.

Uwaargghhh...ngantuk plak. Cuaca mendung ni...jom tido anak2ku..
Published with Blogger-droid v1.7.4

October 7, 2011

PMR 2011

MPMR 2011 telah pun bermula. Pelajar ada yg takut utk menghadapinya kerana berasakan ia sgt penting setelah bertungkus lumus sejak tingkatan satu. Tapi ada juga yg gembira..yg tak sabar nk tinggalkan usia 15thn..tak sabar nak keluar dewan peperiksaan...tak sabar nk hore hore kat luar...mcm2 gelagat diorang ni. Tak kisah la asalkan jgn yg menyusahkan cikgu sudah.. Jgn nanti ada yg ckp cikgu kata tak payah dtg amik PMR sedangkan diorang sendiri yg takde keinginan nak bersekolah.. Nak keje kat UPM...universiti pasar malam....adoiyai....pelajar-pelajar ku... Semoga semua pelajar dpt kebahagiaan yg diingini....
Published with Blogger-droid v1.7.4

October 6, 2011

torai jer

Eden torai
Published with Blogger-droid v1.7.4

August 24, 2011

langsir oh langsir kulangsir oh langsir ku

first time menjahit langsir membuatkan saya rasa berkobar2 nak pasang..hehehe.. Gambar tak leh upload lg. Kata langsir raya, tunggu raya la baru letak...hehehe..
Jahit simple2 je pun.idak le beropol ke berfesyen ngalahkan bilik pengantin pulak..
Kak yong pun eksited jugak nak nolong pasangkan..

August 23, 2011

rasa nak balik sangat2

rasa tak sabar nak balik kuale. Lama dah tak balik rasa udara di sana, tido di rumah mak..huhu.. Isk..ngalahkan budak2 plak. Kak yong lagi la asyik tanya bila nak balik kampung kuale..huhu..diorg pun tau rindu..huhu.. Dah dah..sedih pulak ni..emosi terganggu pulak

August 22, 2011

kisah nak raya

semalam pegi jalan-jalan cari baju raya. Kebetulan pulak, abah baru dpt bonus..eh kebetulan pulak..walhal mmg sengaja..hehe. Pegi shopping kat plaza alam sentral, memula ingt nak g pkns, tp pikir kot org ramai kat sana, kansel g pkns..straight ke pas..hehe..

Hajat nak cari baju kurung anak2 dan baju melayu abah kaler hijau..tapi kak yong nampak baju kebaya kaler 'blue' dia terus jatuh cinta..meronta2 nak yg tu. Harga blh tahan la juge..tp saiz takde.. Udah lg kuat dia nangis nak jugak baju kebaya.. Jenuh juge le nak pujuk, last2 ajak g naik eskalator, mujur lah dia nak.

Naik tingkat atas dpt le 2 pasang baju kurung moden. Cantik sgt tgk budak2 kecik pakai..hehe. Terpaksa pilih kaler purple sbb saiz kak yong takde kaler blue.. Lepas cari baju anak, misi mencari baju ibu dan abah...jenuh meround, akhirnya baju melayu abah dah jumpe..anak2 tau je la, time abahnya mencari, ibunya le yg jaga.. Aduh..melasak 2 org ni, mujur kat tingkat atas tak ramai org, nak berguling ke apa ke, lantak korang la. Misi mencari baju ibu ditunda selepas berbuka yg hanya makan selepas 45 min beratur di kfc.. Masa nilah sgt mencabar sbb adik bikan reti nak duduk diam, nak2 duduk sj tak smpi2 lg ayam upin ipinnya..huhu. Sabar jelah..ramai juga dgr budak2 nangis..so idak le malu sgt. Lepas mkn baru cari bju ibu. Tp penat ngejor budak2 ni nyorok celah2 baju bergantungan. Last2 abahnya ajak gi tgk boboi boy kat kedai video..pandai tokeh tu pasang kartun time tu, ramai budak2 nengoknya.. Ibu pun mencari le..tp idak juga berjumpa..huhu..

Balik dah kul 10, terus tak sempat nak simpan brg. Esoknya bangun, kakyong dgn semangat waja terus nak pakai baju raya g sekolah.. Itu je nak ceritakn..

August 20, 2011

berbuka beramai-ramai di rumah

hari ini kakak sekeluarga dan wan n elly datang berbuka puasa di rumah. Mulanya nak masak mi rebus tp kot nnt diorang cari nasik jugak. Almaklumlah, perut org melayu ni nasik je la nak bagi puas. Jadi, masak sambal tumis udang dan petai, ikan keli goreng bersambal, dan menu special hari ini adalah ayam tergolek-golek yah kata...hehe.. First time masak ayam golek ni. Janji blh makan. Anak2 pun blh makan.. Esok kita bebuka puasa di luar buat pertama kalinya thn ini..hehe

August 19, 2011

Iftar di sekolah

Hari ini akan diadakan majlis bacaan yasin serta iftar bersama-sama guru, pelajar dan ibu bapa pelajar tingkatan 3 dan 5. selepas berbuka, solat Maghrib, solat sunat hajat, Isyak dan Tarawikh beramai-ramai. Semoga majlis ini mendapat keberkatan dr ALLAH

test setelah sekian lama sepi

test guna melalui hp. Hehe

March 19, 2011

percutian bakal berakhir...

saya memang duduk di kampung time cuti2 sekolah gini. esok baru nak berangkat balik.. rasa2nya puas dah kot opah, atuk, paklang dan moyang dgn adik dan kak yong. kalau tak puas...sila datang ke rumah yer..hehehe... ade plak suruh pak mak yg dtg ye..patut kita yg anak le balik kan... insya Allah kalau takde aral, kami blk tp rasanya bukan minggu dpn le. rumah nak kena servis sebab seminggu dah ditinggalkan kat abah.... berkemas tu dah tentu tapi berhabuk la kot....

kejap baik, kejap gaduh...tapi kat sini ramai org, kalau nangis panggil opah....atau pun atuk.. atau pun moyang.. 
lain kali kita bercuti lagi di sini yer......

adik patah tangan..

cerita ni dah basi sebenarnya. tp disebabkan tak berupdate, sekadar lalu sambil citer skit2 je la.. kasi tgk gmbr aje la..

adik terjatuh dr kereta semasa saya nak bukak pintu dari luar.. careless saya kan...tak nampak anak tgh bersandar kat pintu. time tu tgh melayan kak yong merajuk kat luar.. jatuh la adik tatkala saya bukak pintu keta. ingatkan jatuh biasa je la.. tp rasa2 tgn adik dah lembik ditambah plak dgn raungan adik yg mmg dah kelaut.. rupanya dah patah... huhuhuuhuhuuuuuuuuu... takuttttttttt sangat time tu....

erm... tak yah le citer selanjutnya... sebab skrang ni adik dah sihat... selepas disimen dan dimasukkan besi sebesar 4 inci kot... minggu dpn ada check up lg. insya Allah dah blh bukak simen kot.. cukup 6 minggu sudah..

adik pun suka je angkat2 tgn dan bila bukak utk cuci tgn yg berbalut tu mesti dia ckp takde dah... apa yg takde tu mgkin besi tu kot dah takde dlm tgn dia...tak la ngilu sgt kot rasanya...

layan gmbr je laa
malam kejadian selepas mendaftarkan diri di wad 8c hosp sg buloh..tp gmbr ditangkap keesokkan harinya. masa ni tangan adik diregang dgn pemberat untuk membetulkan semula tulangnga yg dh lari. kesiankan.. camni la dia tido. ibunya jugak yg tak tido sbb risau dia byk gerak..sakit woo kalo gerak skit pun
dibawa ke bilik bedah utk proses memasukkan besi kat siku adik..cian dia tak makan minum 12 jam..before and after surgery...
selepas minor operation adik tak makan dan minum..muka tgh  merengek nak susu.. huhuhuuuuu...
ceria skit sbb ada jumpa dgn bantal peluk dia.. mujur tgn sebelah tu blh main lg kan....
keesokkan harinya dia dah boleh senyum dan gelak2...see...mcm org tak sakit...
muka orang yg patah tangan tu tapi melasak bukan main...
yeay....tangan syaye dah blh angkat2...dah tak syakit agi.....meh amik gmbr meh
jalan2 di taman layang-layang kepong..
aksi posing di rumah opah...gediks bukan main adik berposing yer......kecik2 takpe....dah besar sopan skit tau..tgk kak yong tu sopan je

March 18, 2011

blog terperam

Punye la lama terperam sampaikan tak tau apa yg nak diupdate. ate dah banyak beno kisah yg nak diupdate.. tp yg best nak bgtau...hehehe..saya duduk wad 7 hari!!! waaaa...tak penah2 duduk selama itu ye.. bersalin pun lama cam gitu. ate dah demam, gigil2, tumbuh bintik2 kat muka, badan, riso le kot denggi. dah le baru je lepas foging kat apartment tu.

hehe..gambar masa dlm wad adalah dilarang sama sekali. sebab muka teruk dengan bintik2...takut nengoknya. dah la demam denggi, terus kena miscle plak...atau nama glamernya demam campak...patutlah terbintik2 satu badan. yg tak bestnya, suhu dah tinggi 41darjah tp tak diberi ubat pun..sebab katanya hati saya dah bengkak, tak blh terima pcm@paracetamol lg..kalo makan jugak, takut bengkak hati makin membesar. cuaknya.. takut..

harapkan pada air kelapa muda jelah yg dpt menurunkan suhu badan... makin lama makin turun smpi le jd biasa. dengan minum air banyaknya.... sampaila ke satu masa, doktor cakap kena kurangkan air pulak.... sebab paru2 dah mula berair..nak bengkak jugak.. ada term2 medicalnya..tapi tak reti nk ghoyak... saya bukan medikal punya org... huhuhu.. dugaaannnnn.... tu yg kena duduk lama. dengan oksigen tak cukupnya.. kena pakai tiub lg. teringat kak yong masa kecik2 sakit kena pakai tiub.

bila dah sakit baru le rasa mcm mana seksanya. selera makan mmg takde langsung. pastu rasa letih je.. bila kuar spital pun mmg tak berdaya lg. huhuhu.. teringat plak time rasa nk pitam kat padang masa hari sukan kat sekolah. patutnya mmg tak payah dtg, tp mana blh weh... nk gak merasa.. tp tak lama le dok sana sbb dah nak pitam kat padang..dgn sesak napas lg... adeh....

dgn kata lain...... jagalah kesihatan kita......tapi sapa2 nk kurus blh la sakit.. tp tanya pada suami, dia kata dia rela tgk bini berisi, drpd cengkung sbb sakit...aaaaaaaaaa kaannn....berisi itu cumel....

February 14, 2011

Salam Maulidur Rasul

Esok adalah hari cuti bersempena Maulidur Rasul... ye, marilah kita sama2 duduk depan tv tgk perarakan Maulidur Rasul..insya Allah..niat baik tu..harap2 menjadi.

Jom kita perbanyakkan selawat....

syok dengar ceramah daripada Datuk Dr. Fadhilah Kamsah yang bertajuk Ibu Bapa sebagai Motivator. Ceramah ini diadakan di sekolah bersempena program yang dianjurkan oleh... siapa ye..lupa plak. tapi melibatkan ADUN Batang Kali la sebagai perasmi...

Di sini ada sedikit info yang saya dapat..eh..sebenarnya banyak yg dpt tapi yang sempat taip hanya ini je la...


Petua Untuk Ibu Bapa Menjadi Motivator
1.       Bentuk matlamat yang jelas. Cuba bentuk misi keluarga bersama anak-anak.
2.       Peka kepada apa mesej yang kita sampaikan kepada anak-anak.
3.       Menggunakan masa yang paling jitu (teaching moment) untuk mendidik anak. Waktu paling jitu adalah:
-          Sebelum tidur – bacakan ayat Kursi, al-Fatihah, Al-Insyirah
-          Semasa tidur – sebutkan dalam hati sambil memegang ubun-ubun kepala anak.
-          Bangun tidur – azankan di telinga kanan, qamat di telinga kiri
-          Selepas mandi – badan segar, fresh, minda cerdas
-          Selepas sembahyang – tazkirah selepas solat
-          Selepas mengaji al-Quran
-          Selepas didoakan
-          Selepas terangsang emosi – kalau ibu marah, ayah nasihatkan... begitulah sebaliknya. Jgn dua-dua marah pada anak.
-          Selepas riadah – sambil rehat-rehatkan badan
-          Selepas dimotivasikan

4.       Haramkan perkataan negatif dalam rumahtangga contohnya bodoh, degil, keras kepala, mengada-ngada dsbg...
5.       Didik anak menggunakan nisbah: 80% rangsangan dan 20% hukuman (targhib vs tarhib).
6.       Bertindak mengikut personaliti dan situasi anak-anak.
7.       Lebih tegas dalam mendidik anak (waktu belajar, mengaji, tidur, riadah dan lain-lain). – jika belajar jgn sambil menonton tv
8.       Risaulah yang anak sentiasa melihat perbuatan kita. – yang saya dengar, saya lupa. Yang saya lihat, saya ingat. Yang saya fikir saya faham...
9.       Sentiasa berdoa dalam proses mendidik anak. – nak makan pun bacakan doa supaya rezeki diberkati Allah dan untuk seisi keluarga.
10.   Sentiasa hidupkan sunnah dalam keluarga.
11.   Redha dan bersyukur dengan prestasi anak-anak. Jangan bandingkan anak kita dgn anak orang lain.
12.   Bahagia melihat dan bersama anak-anak dan raikan mereka. (the best time is with family)
13.   Elak kongsi kerisauan dengan anak-anak.
14.   Jangan lupa jadi isteri dan suami ... dek kerana sibuk jadi ibu bapa.
15.   Cuba lihat dari kaca mata anak-anak.
16.   Ambil iktibar daripada ibu bapa kita.
17.   Didik anak daripada qalbu. Ikut gerak batin dan iman, bukan sekadar ilmu logik.
18.   Mendidik anak adalah proses sepanjang hayat! – ibu bapa dan anak-anak diibaratkan sebagai pensil dan pemadam. Kalau ada salah, ibu bapa hendaklah menasihatkan dan menunjuk ajar yang betul agar anak2 tahu apa yg sebenarnya. Yang dah berkahwin pun masih memerlukan bimbingan dari ibu bapa.. tp bukan masuk campur yer....
19.   Utamakan anak-anak daripada perkara lain. – ada ibu bapa yang mementingkan kerja daripada keluarga...
20.   Didik anak berfikir dan bertanggungjawab. Elak salahkan orang lain.
Beri ingatan, teguran dan pesanan setiap hari. Nasihat sebulan sekali!

Pengajaran yang diperoleh semasa ceramah:
1.       Guru pertama dan utama adalah IBU.
2.       95% masalah remaja adalah daripada ibu bapa / keluarga yang bermasalah.
3.       Orang yang 2 hari berturut-turut tidak berubah pasti menuju kegagalan.
4.       Barangsiapa yang tidak berterima kasih sesama manusia, sebenarnya ia tidak bersyukur kepada Tuhan.
5.       Jika ibu menangis kerana bangga mempunyai anak yang baik, air mata itu akan memadamkan api neraka yang membakar si anak.
6.       Anak lelaki hendaklah mencium kaki ibu semasa masih ada supaya mendapat keinsafan dalam diri.
7.       Barangsiapa kencing berdiri, tertutuplah pintu rezeki, mudah jadi lupa dan mudah mendapat penyakit batu karang.
8.       Orang yang bahagia sentiasa senyum.
9.       Ibu bapa balik rumah hendaklah sentiasa tersenyum kerana ia amat penting bg anak-anak.
10.   Sebelum masuk ke dalam rumah, bacalah Bismillah 3x, dan salam.
11.   Sentiasa berdoa untuk suami/isteri, anak-anak, keluarga, guru-guru, jiran-jiran, saudara mara dan rakan taulan serta umat Islam di dunia.
12.   Saling memaafkan antara satu sama lain terutama sebelum tidur. Hati akan bersih, tenang dan ikhlas.
13.   Tidur hendaklah mengiring ke kanan. Ikut Sunnah nabi. Badan tidak sakit, pernafasan elok.
14.   3 punca masalah adalah berpunca daripada hati yang kotor, fikiran yang negatif dan amalan tindakan yang salah. – Jika selalu berfikiran negatif, perkara negatif itulah yang akan terjadi suati hari nanti.
15.   Isteri jangan ada syak wasangka pada suami. Cemburu itu perlu tapi ada batasan.
16.   Rendah hati – jangan menyombong diri. Suka menceritakan hal rumahtangga sendiri pada org lain dianggap riak.

4 tahap pendidikan anak
a.       1 hingga 7 tahun               -  didik anak secara bergurau
b.      8 hingga 14 tahun             - didik anak melalui disiplin dan tunjuk ajar
c.       15 hingga 21 tahun          - didik secara berkawan
d.      Selepas 21 tahun              - beri kebebasan untuk buat keputusan dan bertindak.
   Sentiasa berpesan dan saling menasihati sehingga akhir hayat!

Syurga rindukan 4 kumpulan manusia:
1.       Orang yang berpuasa dalam bulan Ramadhan.
2.       Orang yang sentiasa membaca al-Quran.
3.       Orang yang suka beri makan kepada orang yang lapar.
4.       Orang yang menjaga lidahnya.





`

February 13, 2011

jangan sambut velentain dei...

Sekarang ni dah makin banyak dihebahkan kepada umum tentang pengharaman vd. yelah..nak harapkan ceramah dan khutbah jumaat sj, pd org yg tak pegi semayang atau dengar ceramah mesti tak tau pun hal pengharaman ni. semalam, dlm buletin tv3 ada pembaca berita jelaskan pengharaman tersebut. senang ingt, kita yg muslim ni anggap sajalah vd tu tak de pape.. just mcm hari perayaan utk non muslim ajelah.. lagipun saya masih ingat lg, ada penceramah kata, kita nak tunjukkan kasih sayang bukan pada hari tertentu. bila2 masa kita blh tunjukkan. takde istilah hari kasih sayang pada umat Islam pun sebab setiap hari adalah hari berkasih sayang. kalau 14 feb hari kasih sayang, hari2 seterusnya hari bermusuh ke....heheheh.....

ni ada sedikit soal jawab dari ustaz Zaharuddin tentang sambutan vd ni...

Soalan
Assalamualaikum ustaz,
Benarkah hukum menyambut hari Valentine adalah haram, bagaimana pula hukum menjual hadiah dan bunga kepada pasangan-pasangan bukan Islam dan sebahagian umat Islam yang meraikannya?
 
JAWAPAN
Saya telah menyertakan jawapan di ruangan artikel bahasa Inggeris, bagi membantu rakan-rakan yang kurang selesa memahami bahasa Inggeris, disertakan jawapan ringkas saya berkenaan sambutan hari valentine.
Asal-usul Valentine
Tindakan mengaitkan pertengahan bulan Februari dengan cinta dan kesuburan sudah ada sejak dahulukala. Menurut tarikh kalender Athena kuno, periode antara pertengahan Januari dengan pertengahan Februari adalah bulan Gamelion, yang dipersembahkan kepada pernikahan suci Dewa Zeus dan Hera.
Di Roma kuno, 15 Februari adalah hari raya Lupercalia, sebuah perayaan Lupercus, dewa kesuburan, yang dilambangkan setengah telanjang dan berpakaian kulit kambing. Sebagai bagian dari ritual penyucian, para pendeta Lupercus meyembahkan korban kambing kepada sang dewa dan kemudian setelah minum anggur, mereka akan lari-lari di jejalanan kota Roma sembari membawa potongan-potongan kulit domba dan menyentuh siapa pun yang mereka jumpai. Terutama wanita-wanita muda akan maju secara sukarela karena percaya bahwa dengan itu mereka akan dikarunia kesuburan dan bisa melahirkan dengan mudah. (http://id.wikipedia.org/wiki/Hari_Valentine)

 
Selain itu, sejarahnya juga berkait dengan fakta di bawah :-
 
Saint Valentine is a name which is given to two of the ancient "martyrs" of the Christian Church. It was said that there were two of them, or that there was only one, who died in Rome as the result of the persecution of the Gothic leader Claudius, c. 296 CE. In 350 CE, a church was built in Rome on the site of the place where he died, to perpetuate his memory.
 
When the Romans embraced Christianity, they continued to celebrate the Feast of Love mentioned above, but they changed it from the pagan concept of "spiritual love" to another concept known as the "martyrs of love", represented by Saint Valentine who had advocated love and peace, for which cause he was martyred, according to their claims. It was also called the Feast of Lovers, and Saint Valentine was considered to be the patron saint of lovers.
 
One of their false beliefs connected with this festival was that the names of girls who had reached marriageable age would be written on small rolls of paper and placed in a dish on a table. Then the young men who wanted to get married would be called, and each of them would pick a piece of paper. He would put himself at the service of the girl whose name he had drawn for one year, so that they could find out about one another. Then they would get married, or they would repeat the same process again on the day of the festival in the following year.
 
The Christian clergy reacted against this tradition, which they considered to have a corrupting influence on the morals of young men and women. It was abolished in Italy, where it had been well-known, then it was revived in the eighteenth and nineteenth centuries, when in some western countries there appeared shops which sold small books called "Valentine's books", which contained love poems, from which the one who wanted to send a greeting to his sweetheart could choose. They also contained suggestions for writing love letters.
 
(The above quotation is excerpted, with slight modifications, from www.Islam-qa.com)
 
 
Justeru, secara ringkasan saya boleh simpulkan seperti berikut :-
 
1) Kita hanya boleh merayakan perayaan yang diiktiraf oleh Islam iaitu Idil Fitroi dan Idil Adha. Nabi SAW bersabda :
(إن لكل قوم عيدا وإن هذا عيدنا)
Ertinya : Sesungguhnya bagi setiap kaum itu perayaan masing-masing, dan ini (IdilFitri dan Idiladha) adalah perayaan kita" ( Riwayat AL-Bukhari, 952 ; Muslim, 1892)
Justeru, sebarang perayaan yang disambut oleh umat Islam mestilah terhad kepada dua perayaan ini sahaja.
Bagaimanapun, jika sesuatu majlis, keraian dan sambutan itu dianjurkan bukan atas asas atau nama agama serta tiada kaitan dengannya bahkan dibuat atas dasar adat semata-mata. Ianya boleh dan harus diraikan dengan syarat sambutannya tidak diserapi apa jua unsur maksiat dan syirik. Sebagai contoh sambutan kemerdekaan Negara, sambutan ulangtahun penubuhan sesebuah syarikat dan sebagainya. Cuma ia bukanlah disambut sebagai hari raya ketiga atau keempat, tetapi hanya sebagai majlis keraian setaraf dengan majlis perkahwinan dan sepertinya sahaja.
Ini bermakna, setiap tujuan dan asal usul perayaan itu perlulah disemak. Maka jika disemak perayaan Valentine ini. Ternyata ia berasal dari cerita dongeng, karut dan syirik berakitan dewa dan sebagainya.  Selain dari asalusul, cara dan kaedah implementasnya juga mesti dilihat, jika secara adatnya ia disambut dengan dosa dan maksiat. Ia sekali lagi dilarang di atas dasar tersebut pula.
 
2) Tidak harus pula meniru orang Kafir dan ahli maksiat dalam meraikan majlis yang dianjurkan. Imam Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim telah menyebut bahawa telah Ijma' (sepakat keseluruhan Ulama) melarang penyerupaan dalam meraikan perayaan agama ( atas asas agama) selain Islam. ( Iqtidha, 1/454 ; Ahkam Ahli Zimmah, 2/722)
 
3) Islam tidak mengiktiraf hari kasih sayang. Kasih sayang dalam Islam bersifat universal, tidak dibatasi waktu dan tempat dan tidak dibatasi oleh objek dan motif. Hal ini sesuai dengan hadis :
"Cintailah saudara seislam seperti kamu mencintai dirimu sendiri." (Riwayat Bukhari).
Islam sangat melarang keras untuk saling membenci dan bermusuhan, namun sangat menjunjung tinggi akan arti kasih sayang terhadap umat manusia.
Rasulullah saw. bersabda : "Janganlah kamu saling membenci, berdengki-dengkian, saling berpalingan, dan jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Juga tidak dibolehkan seorang muslim meninggalkan (tidak bertegur sapa) terhadap saudaranya lebih dari tiga hari" (Muslim)
Kasih sayang dalam Islam diwujudkan dalam bentuk yang nyata seperti silaturahmi, menjenguk yang sakit, meringankan beban tetangga yang sedang ditimpa musibah, mendamaikan orang yang berselisih, mengajak kepada kebenaran (amar ma'ruf) dan mencegah dari perbuatan mungkar
 
4) Sambutan hari Valentine hari ini menjadi semakin terkeji apabila ia menjurus kepada perlakuan maksiat, mengadaikan ‘dara' kepada kekasih yang bernafsu ‘syaitan' dan dengan perlakaun seks bebas yang kononnya bagi membuktikan 'ketulenan' cinta seseorang kepada kekasihnya.. 
 
5) Islam juga melarang umatnya dari terlibat, duduk serta bersekongkol dalam majlis yang mempersendakan Islam dan bercanggah dengannya. Ini dari firman Allah yang bererti :
 
وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللّهِ يُكَفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا
"Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al Qur'an bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam Jahanam" ( An-Nisa : 140 )
Diriwayatkan dari Umar r.a. bahwa dia pernah mendengar Rasulullah s,a.w. bersabda:
"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, maka janganlah duduk pada suatu hidangan yang padanya diedarkan arak." (Riwayat Ahmad)
Maka majlis arak yang haram itu adalah sama hukumnya dengan majlis Valentine yang mana sumber, asal usul dan cara pelaksanaannya yang terdedah kepada pelbagai jenis maksiat. Tidak harus sama sekali untuk menghadiri majlis sempena Valentine di mana-mana jua. 
  "Jadi adakah pergi shopping sempena 'sale' hari Valentine juga salah?
Jawabnya, sekadar membeli belah ia tidak salah, namun TIDAK DIBENARKAN menyertai seseuatu PERHIMPUNAN, SAMBUTAN KHAS kerana Valentine seperti majlis Konsert, Nyanyian dan sepertinya.
6) Hukum memberikan hadiah sempena hari Valentine juga adalah menjadi haram berdasarkan kaedah dari firman Allah : "Janganlah kamu bantu membantu dalam perkara dosa dan permusuhan"
Bagaimanapun hukum menjual bunga sahaja, ia tidak kurang dari kategori jualan yang syubhah, makruh  atau haram khas di hari Valentine.
Diriwayatkan, ada seorang laki-laki yang memberi hadiah satu bekas arak kepada Nabi s.a.w., kemudian Nabi memberitahu bahwa arak telah diharamkan Allah. Orang laki-laki itu bertanya:
Lelaki: Bolehkah saya jual?
Nabi: Zat yang mengharamkan meminumnya, mengharamkannya juga menjualnya.
Lelaki: Bagaimana kalau saya hadiahkan raja kepada orang Yahudi?
Nabi: Sesungguhnya Allah yang telah mengharamkan arak, mengharamkan juga untuk dihadiahkan kepada orang Yahudi.
Lelaki: Habis, apa yang harus saya perbuat?
Nabi: Tuang saja di dalam parit air. (Al-Humaidi dalam musnadnya)
Justeru, kita dapat melihat bahawa benda yang haram, maka haram juga dijualnya mahupun dihadiahkan. Dalam hal menjual bunga, ia juga boleh menjadi syubhah di hari Valentine seperti ini, kerana diketahui ianya dibeli khas untuk mearikan Valentine yang haram. Seperti juga hukum menjual anggur kepada tukang buat arak yang telah diketahui. Ia tidak dibenarkan dalam Islam menurut pendapat yang terkuat.
  7) Para ulama juga menyatakan LARANGAN untuk saling mengirim ucapan Valentine, cinta dan kasih bersempena hari itu. Perlu dianggapkan hari Vlentine itu tidak wujud dan ia adalah sebuah hari biasa sahaja.
 
 
Sekian
Ust Zaharuddin
26 Muharram 1428 = 14 Feb 2007

sumber daripada: http://www.zaharuddin.net

Sedikit peringatan kepada yang terlupa...
saya sayang kamu semua....selama-lamanya.....mmmuaahhhhhhh.

February 12, 2011

adik dah mula aktif

Hari ni adik dah blh discaj. kat dalam wad bukan main lagi dia nk berdukung je, nampak misi je muka terus kelat.. bukan kelat je, nangis meraung macam nampak hantu kak limah je..hihihi...penangan hantu kak limah yg bukan hantu...

bila dah diberitahu blh discaj, terus ceria muka dia..amboi...mcm tau2 je la. hehe..gmbr sat g la masukkan. mak guna kamera utk majlis perkahwinan hari ni..huhuhu..iman..sorry, kakchik tak dapat dtg...

wat masa ni kami tgh bersenang lenang kat rumah kakak. sebab kak yong duduk kat sini sepanjang adik masuk spital. kesian dia dah la tak nk g sekolah sbb adiknya takde. adik plak bila dh kat sini, manja la dgn atuknya. asyik suh atuk dukung jer. dah blh jln, main2 menggunakan 1 tgn. kesian tgk dia ulang alik amik brg. huhuhu... naik tangga lg tu...tapi abahnya ada la peratikan. tamo dah tgk dia jatuh lg. tp adik ni mmg aktif orgnya. kalo kak yong suka berlari, adik ni suka beno memanjat....huhuhu

February 11, 2011

cerita tak best 9hb feb

Berlakunya kejadian yang tidak diingini di stesen minyak esso...huhuu..

Alkisah...9 feb adalah hari jad abah bucuk..dah plan la nak buat kejutan..konon2 tak de duit nk beli kek disebabkan dah berbelanja beli bajus kurungss..haa...byk s tu nampak sgt bnyk beli baju...pe nak buat kalo dah sesekali balik besut, mmg shopping aje. eh..melalut apa dah ni.

sebenarnya mmg tak la beli kek kat kedai tp dah order kat cikgu sorg tu nak beli kek dia yg super sedap kata org...so nak menerai la konon beli smpi 2 jenis lagi. yg kecik2 la kan. lgpun famili dr kampung nak mai sbb ada kenduri di kl ni. blh la bg hidangan kek super sedap tu.

hasrat murni ku tidak kesampaian apabila suatu kejadian yg tidak diingini berlaku

rancangan saya tidak diizinkan tuhan. ketika drop kat stesen myk tu, kak yong tgh merajuk dgn saya yg baru kuarkan duit kat atm mesin. pastu, konon nak main2 dgn kak yong, terus nak masuk keta.. bila nak bukak je pintu keta yg ada abah dan nelli di dalamnya.....gedebuk........

nelli terjatuh..huhuhuu...panik jap tgk dah jatuh tu. yelah sapa tak panik...anak jatuh kan. terus angkat. mujur sempat sambut kepala. tah mcm mana saya tahan kepala dia dgn kaki jer pun. bila angkat nelli dari belakang, terasa plak tangan dia mcm dah lembik2 gitu. nelli pulak meraung kuat sgt. aduh...

tanya abah, knpe tangan adik ni bah....lembik2 je ni....?! abah pun menjerit....paaaataaaaaaaaahhhhhh!!!!!!

adoi.....dgn anak2 meraung, ibu meraung, abah dah tutup muka....terus saya ajak pi klinik. nk pi spital jauh sgt rasanya..g klinik tgk kot2 ada ambulans. sepanjang2 perjalanan memang saya dah meraung suh abah bawak secepat yg blh...

sampai2 kat klinik, takde plak van ambulans tu, cek kat doktor dlu. tanya doc apahal tangan anak saya ni..

doc pun cakap yg mmg tangan adik dah patah. dia bg surat referal ke hospital sg buloh..sebab yg terdekat dan senang. pe lagi...berdesup la kami ke sana. kebetulan dlm klinik tu terserempak pulak dgn cikgu skolah dan anak murid sorg.. sempat la ckp esok tak dtg skolah, amik EL...nangis2 dlm klinik tok sah nak kata la.. asal org tanya je mesti berair mata ni.

sesampai kat spital bhgn emegensi le pun, amik no segala bagai...mujur cepat sbb kes kecemasan kan... terus wat xray...

pastu doc pun cakap, mmg teruk skit patahnya. bukan sj terkehel, tp tulang tu dah lari ke belakang pun.. doc ckp mmg kena kunci letak wayar...wayar ke besi ke apa2 je la..sebab sorg doc ckp besi, doc dlm wad smtara plak ckp wayar....nk sedap ati sndr cakap la letak wayar...so kena la buat minor operation... minor pun...dengor operate je mmg seram la jugak sbb tak penah rasa. nak2 budak sekecik ini...

erm.... tak tau bpe gelen dah air mata ni. mlm tu plan nk mkn sempena hari jadi abah tak kesampaian... kek yg diorder pun tak ambil2 lg....

skg ni dah lepas wat operate baru la adik blh bergerak...nak kuar ke apa ke... sblm operate kena gantung pemberat kat tangan dia...tergantung je la..huhu...menangis je bila ada yg bertanya.... huhu

gmbr otw ke billik bedah...kecik je dia ...org tgk suma kata kesian.. huhu..menitik lagi air mata ibu..
 sian adik...kelat je muka. nak senyum pun payah. kalo sebelum ni blh gelak2...huhuhu... bukan main marah lagi dia kat ibu sebab buat dia sakit... dlm bilik bedah pun dia tampar ibu dan menjerit sekuat hati ckp tak nak.!!! bila ada nurse datang kat dia...huhuhu
time ni dia dah blh mkn..tp kuantiti yg skit la..tak leh terus sume nk telan. kesian dia.. drpd budak yg suka makan jadi budak yg tak nak makan...biskut tu pun pegang je. makan pun dua keping je. kalo tak 2 bungkus pun tak cukup...

adik, ibu mintak maaf sayang atas kecuaian ibu.. tak terkata rasa kesal ibu terhadap adik... huhuhuhu...
semoga adik cepat sembuh dan sentiasa berhati2 di setiap ketika...
Related Posts with Thumbnails