January 2, 2011

belajar dan mengajar sendiri

Sesi persekolahan akan dibuka seperti kebiasaan esok. Maka bermulalah episod baru saya sebagai guru sebenar yang diberi tanggungjawab untuk mendidik anak-anak bangsa. Saya mula rasa teruja untuk bertemu anak-anak murid saya yang semestinya belum saya kenali meskipun saya telah menjalani praktikum di sana.

Walaupun esok sesi persekolahan dibuka, anak-anak saya, kak yong dan nayli tetap tidak saya masukkan ke tadika lagi. Maklumlah, nayli baru 1 tahun 7 bln, kak yong pulak 3 tahun 5 bulan. Kakyong sengaja saya tidak masukkan ke sekolah sebab saya nak belajar dan mengajarnya sendiri di rumah. Insya Allah kelapangan yg ada nanti saya akan luangkan bersama mereka.  Lagipun inilah masa yg sesuai sebab tahun depan kak yong akan masuk tadika seperti kanak-kanak seusia 5 tahun. Tahun ni kak yong walaupun bakal berumur 4 tahun tapi rasa terlalu cepat untuk dia ke sekolah. Biarlah dia ke taska biasa yang mana masih tetap mengajar dia menulis, menyanyi dan sebagainya, cuma tidak terlalu formal.
buku-buku untuk adik nayli....suka mengacau kak yong.

Untuk itu, saya telah memberi beberapa buah buku untuk dia seronok2 belajar dgn saya. Hehehe.. seronok sebenarnya dpt mengajar kanak-kanak. Memang saya bercita-cita  nak tubuhkan tadika dulu... masih berpeluangkah saya nanti?

No comments:

Related Posts with Thumbnails