November 12, 2010

Kerjaya

Hari ni saya tak naklah membebel pasal anak2. Tapi rasanya mesti sangkut jugak cerita pasal anak2. Sebenarnya nak ceritakan pasal kerjaya saya yg pertama sehinggalah sekarang ni. Pekerjaan pertama adalah keja sementara masa saya tgh belajar di KUTKM atau nama skrg UTEM.. saya dan seorang kawan sekelas, Azlina @ naa, penah bekerja sebagai data entry di pusat komputer di KUTKM. Masa tu cuti semester ke brp tak ingat la. tp kami keja mcm org lain, 8am-5pm.. Syok keje kat situ cuma gaji mmg la tak tinggi pun. selain buat keje2 kerani, kami berdua ada jugak ikut technician pegi buang virus, setup komputer dan sbgnya kat setiap makmal komputer. hehe...geng2 kat situ pun muda2... yg best adalah kak kerani tu.apa namanya ek..lupa dah.. hehehe.. bos kitorg En. S pun baik sgt... Boss besar pun best...keje dlm sebulan je..pastu bukak semester tak leh keje dah. dapat gaji walopon tak byk tp sgt best sebab dah pegang duit sndr...hehehe.lupa dah beli apa dgn duit gj tu..

pastu keje praktikal di Cosmopoint. tak dapat gj...dpt la ilmu dan pengalaman.. ok la walaupun ada kalanya tak ok. member2 yg sama2 masuk praktikal kat situ pun best.. masih contact each other...

Keje yang kedua adalah di Price Solutions Sdn Bhd. subsidiary Std Chartered Bank.. saya bekerja sebagai telemarketer start bulan 3 smpi bln 5 kot... Ok la kalo nak diikutkan keje kat situ tp bukan line saya, environment saya tak suka, kawan2 yg kamcing best la, tp yg tikam belakang tak best la.. yelah ada yg curik sale kita la, client pun dirembat.. pastu kena hit target. kalo tak hit target kena stay back until 8 pm.. woooo saya sangat tidak suka keje yg blk lmbt2, mlm2 mcm ini... akhirnya saya pegi interview kat tmpt lain, dpt je terus resign.. sempat la dpt gj 2K  and plus2...dalam tempoh 3 bln gitu..

company pertama yg interview saya akhirnya telah memanggil saya utk menjalani MSC Internship dengan kerjasama MSC dan company EPICT.. selama 6 bln saya bekerja di sini kemudian terus diserap sebagai ICT Exec. selama 3 thn. di company ni byk pengalaman pahit manis dan rasanya byk manis yg saya lalui di sini. Rakan2 di sini sgt2 best....kalau ikutkn mmg sedih nak resign tp takdir telah tersurat... hehehe.. kalau company ni msih di kl mgkin saya lama lg kat sini.. malas nk cerita pjg sbb terlalu byk kenangan manis..tak tertulis nnt tak best plak..senang citer semuanya best la. byk memberi pengalaman yg menarik utk saya, memberi semangat kengkawan, kekeluargaan pun kadang2 terselit juga.. huhuhu.. yg best bila dpt mkn grng pisang dgn geng2...huuhuhu...

setelah resign dr company tersebut, saya bekerja di rumah..hehe..tak lah. saya jd surirumahtangga sepenuh masa... best layan anak, masa tu anak baru sorg. yg sorg lg dlm perut. bila bersalin yg kedua abis je pantang terus dapat masuk DPLI. alhamdulillah...akhirnya dapat jugak kerjaya yg telah lama diidam2kan. walau pun hakikatnya saya lebih suka berbisnes. hehehehe...

sekarang dah abis DPLI, dan saya telah pun menjadi seorang guru.... inilah kerjaya saya sekarang. Apakah yg saya akan jd lg lepas ni wallahualam...pengetua mgkin...hahaha... takpun mgkin masih bergelar pendidik tapi di IPT plak..maktab or uni...insya Allah...

No comments:

Related Posts with Thumbnails